Wednesday, June 2, 2010

Aku yang pilih.

Ada orang asing bertanya, 'tak penat kah kau?'

Aku diam. Tapi aku punya hati yang becok. Hati aku menjawab dengan selamba, 'mana mungkin aku tak penat.'

Aku pernah kata, aku menulis hanya bila jiwa aku meronta. Maka setiap kali munculnya tulisan aku di ruangan kemaskini, ketahuilah, jiwa aku sedang meronta. Dan sejak kebelakangan ini it happens to be, setiap masa.

Akan ada yang pergi, akan ada yang cari ganti.
Itu hak sendiri, payah nak peduli.

Aku berkecamuk, aku remuk. Aku cari tuhan dengan cara aku sendiri, jangan pertikaikan. Aku pilih jalan bengkang bengkok, untuk hasil yang lurus. Aku pilih jalan yang berlubang, supaya aku tak takut tumbang. Aku pilih jalan yang suram, agar aku tak tenggelam. Aku pilih, aku pilih, aku pilih.

Ada sesiapa nampak 'kau' disitu?

p/s: Gaza, semoga tuhan bersama kalian.


Dyra J.

No comments: